Draaiduizeligheid BPPD

In manuele therapie en hoofdpijn, manuele therapie en nekklachten

Draaiduizeligheid BPPD (kortdurende draaiduizeligheid bij positieverandering)

Wat is het?

Draaiduizeligheid BPPD (Benigne Paroxysmale Positie Duizeligheid) kenmerkt zich door acute draaiduizeligheid die ontstaat bij specifieke bewegingen, bijvoorbeeld als u gaat liggen, omdraait in bed en/of vanuit liggende houding overeind komt.

De draaiduizeligheid is zeer heftig maar duurt kort, gewoonlijk minder dan een minuut. Soms gaat de duizeligheid gepaard met een misselijk gevoel of overgeven.

De klachten zijn afnemend, dat wil zeggen dat herhaling van de snelle hoofdbewegingen de klachten doet verminderen of verdwijnen. Dit laatste heeft een belangrijke therapeutische consequentie.

Diagnose Draaiduizeligheid BPPD

Om een goede diagnose voor BPPD te kunnen stellen is onderzoek nodig door uw huisarts, neuroloog of fysiotherapeut.

Met behulp van een zogenaamde kiepproef (Dix-Hallpike test), waarbij het hoofd en het bovenlichaam vanuit zittende houding plotseling achterover worden gekiept. Hierbij kan de duizeligheid en soms ook misselijkheid optreden. Meestal is er is een typische oogbeweging zichtbaar.

Oorzaak Draaiduizeligheid BPPD

De precieze oorzaak van BPPD is nog onbekend. Men vermoedt dat loszittende oorsteentjes in het binnenoor door snelle positieverandering neerslaan op de zintuigcellen in het evenwichtsorgaan.

Dit leidt tot kortdurende overprikkeling van de zintuigcellen en daarmee tot draaiduizeligheid in één richting.
BPPD kan optreden na een hoofdongeval, ooroperatie, bij een ontsteking of doorbloedingsstoornis van het binnenoor of na langdurige bedrust. In de meeste gevallen is er echter geen duidelijke oorzaak aantoonbaar.

Behandeling van deze aandoening

voor deze klacht zijn twee behandelmethoden mogelijk:

• Canalith repositiemanoeuvres (Epley-maneuvre). Door middel van een specifieke handgreep worden de loszittende oorsteentjes verplaatst naar een ander deel van het evenwichtsorgaan. Hierdoor kunnen de oorsteentjes niet meer leiden tot overprikkeling van de zintuigcellen waardoor er geen duizeligheid meer optreedt.
  • Houdingsoefeningen volgens Brandt en Daroff. Deze herhalingsoefeningen van rechtop zitten naar zijligging zorgen voor training en compensatie waardoor men eerder klachtenvrij is.

Bij Fysiotherapie Klein in Eelde-Paterswolde en Groningen kunt u een afspraak maken via ons contactformulier voor de behandeling van BPPD.