Mulligan concept

Mulligan concept is een vorm van fysiotherapie die zijn oorsprong vindt in de jaren ’90 en is ontwikkeld door de Nieuw-Zeelander Brian Mulligan. Zijn concept bestaat uit het pijnvrij bewegen van gewrichten waarbij de patiënt actief meewerkt.

De methode gaat er van uit dat een gewricht een zogenaamd sporingsprobleem heeft en door het gewricht pijnvrij te laten bewegen wordt het normale bewegen weer hersteld. Het concept is niet geschikt voor alle problemen maar wel voor veel klachten aan het bewegingsapparaat.

Het concept bestaat uit 3 cursussen (A, B en C) en eventueel een D cursus waarbij je je  Certified Mulligan Teacher mag noemen.  Patrick Klein heeft de A,B en C cursus van Mulligan concept gedaanDe methode valt onder reguliere fysiotherapie, dus indien u een aanvullend verzekerd bent voor fysiotherapie dan wordt het door uw zorgverzekeraar vergoed.

De Behandeling

Zoals hierboven geschreven gaat Mulligan concept uit van een sporingsprobleem of standsprobleem van uw gewricht. Indien u pijn heeft gaan spieren op een andere manier aanspannen waardoor het bewegen van een gewricht verandert. Dit geeft op zijn beurt ook weer pijnklachten die er weer voor zorgen dat de spieren anders blijven/gaan bewegen waardoor het het bewegen van het gewricht weer verandert, wat weer pijn geeft aan de spieren etc etc.

Mulligan concept Groningen Eele Paterswolde Haren Peize Roden Corpus den Hoorn Verzetstrijdersbuurt Helpman Weijert zuid

Bij de behandeling met deze therapie voert de patiënt een actieve beweging uit en duwt/schuift of trekt de behandelaar eventueel met behulp van een tractieband het gewricht in een pijnvrije positie.De behandeling van de ledematen worden MWM’s (Mobilizations With Movement) genoemd en van de wevelkolom SNAG’s en NAG’s. Dit zijn combinaties van actieve bewegingen (door de patiënt uitgevoerd) met passieve correcties (door de behandelaar uitgevoerd).

Van belang is dat de bewegingen pijnvrij worden uitgevoerd zodat de pijnprikkel naar het gewricht en spieren stopt en het gewricht weer normaal beweegt. De behandeling geeft meestal direct verbetering van de houdings- en bewegingsklachten en het resultaat is dan langdurig. Omdat de behandeling pijnvrij is wordt hij als prettig ervaren.

Voor welke Klachten?

De behandelmethode kan op alle gewrichten en wervelkolom toegepast worden, maar wordt het meest ingezet bij:

• nekklachten
  • schouderklachten
  • elleboogklachten (tennis-/golfarm)
  • polsklachten
  • heupklachten
  • knieklachten
  • enkelklachten

Er is de laatste jaren aanzienlijk veel onderzoek gedaan naar het Mulligan concept met meestal positieve uitkomst. Voor meer informatie kunt u terecht op de volgende websites: http://www.mulliganconcept.nl   of https://bmulligan.com

U kunt een e-mail achterlaten en deze zal ik zo spoedig mogelijk beantwoorden.